در هر نوع مبادلهای (اعم از فارکس، سهام یا بازار ارزهای دیجیتال)، فروشندگان با خریداران در قیمتهایی با هم مطابقت پیدا میکنند. بدون این نقاط همپوشانی قیمت، باید برای معامله بیت کوین با اتریوم در رسانههای اجتماعی تبلیغات انجام دهید و امیدوار باشید که شخصی علاقه مند باشد.
در این مقاله، ما در مورد مفهوم بازارساز و گیرنده بازار بحث خواهیم کرد. هر شرکت کننده در بازار حداقل در یکی از این دستهها قرار دارد. در واقع، به عنوان یک معامله گر، احتمالاً در مرحلهای به عنوان هر دو عمل خواهید کرد. بازار ساز و گیرنده بازار نقشی حیاتی در بسیاری از سیستم عاملهای معاملاتی ایفا میکنند. حضور یا فقدان آنها صرافیهای قوی را از صرافیها ضعیف جدا میکند.
سفارشات بازارسازها بلافاصله انجام نمیشود (به عنوان مثال، “وقتی قیمت به 15 هزار دلار میرسد BTC را بفروشید)”. این باعث ایجاد نقدینگی میشود، بدین معنا که خرید بلافاصله بیت کوین در این صرافیها در صورت تحقق شرایط برای دیگران آسانتر است. افرادی که بلافاصله خرید یا فروش میکنند، گیرنده نامیده میشوند. به عبارت دیگر، گیرندگان سفارشات ایجاد شده توسط سازندگان را پر میکنند.
بیایید در مورد نقدینگی صحبت کنیم
قبل از اینکه بتوانیم به درستی به بازارساز و گیرنده بازار بپردازیم، مهم است که در مورد نقدینگی صحبت کنیم. وقتی میشنوید کسی میگوید یک دارایی نقدشونده است یا یک دارایی ناپایدار است، او در حال صحبت کردن در مورد چگونگی فروش آسان آن است.
اونس طلا یک دارایی بسیار نقدشونده است زیرا به راحتی میتوان آن را در مدت زمان کوتاهی با پول نقد معامله کرد. متأسفانه مجسمهای از مدیر عامل بایننس که سوار بر یک گاو ده متری است، یک دارایی بسیار غیرنقدشونده است. اگرچه در جلوی باغ هر کسی عالی به نظر میرسد، اما واقعیت این است که همه علاقه مند به چنین موردی نیستند.
ایده مرتبط (اما کمیمتفاوت) مربوط به نقدینگی بازار است. بازاری با نقدینگی بالا، بازاری است که در آن میتوانید داراییها را به راحتی با ارزش منصفانه خریدو فروش کنید. تقاضای زیادی از طرف کسانی که میخواهند این دارایی را بدست آورند و عرضه زیاد از طرف کسانی که مایل به فروش آن هستند وجود دارد.
با توجه به این میزان فعالیت، خریداران و فروشندگان تمایل دارند در میانه دیدار کنند: کمترین سفارش فروش (یا قیمت درخواست) تقریباً با بالاترین سفارش خرید (یا قیمت پیشنهاد) مطابق خواهد بود. در نتیجه، تفاوت بین بالاترین پیشنهاد و کمترین درخواست محدود خواهد بود. به هر حال، این تفاوت را پیشنهاد قیمت مینامند.
برعکس، یک بازار غیر نقد هیچ یک از این خصوصیات را نشان نمیدهد. اگر میخواهید دارایی را بفروشید، در فروش آن با قیمت مناسب مشکل خواهید داشت زیرا تقاضای زیادی وجود ندارد. در نتیجه، بازارهای غیر نقدشونده معمولاً دارای بازده پیشنهاد قیمت بسیار بالاتری هستند.
اکنون که مفهوم نقدینگی را دانستیم، وقت آن است که به سمت بازارساز و گیرنده بازار برویم.
بازارسازان و بازارهای کریپتوکارنسی
همانطور که گفته شد، معامله گرانی که به یک صرافی ارزهای دیجیتال وارد میشوند یا به عنوان سازنده یا گیرنده بازار عمل میکنند.
بازارسازها
صرافیها معمولاً ارزش بازار یک دارایی را با دفتر سفارشات محاسبه میکنند. اینجاست که تمام پیشنهادات خرید و فروش از کاربران خود را جمع میکند. ممکن است دستورالعملی را ارائه دهید که به صورت زیر باشد: به عنوان مثال 800 BTC را با قیمت 14000 دلار خریداری کنید. این سفارش به دفتر سفارشات اضافه میشود و وقتی قیمت به 14000 دلار برسد پر میشود.
سفارشات محدود (لیمیت اوردر) مانند سفارش شرح داده شده، مستلزم این است که شما علاقه خود به معامله را با افزودن آنها به دفتر سفارشات، زودتر اعلام کنید. شما سازنده هستید زیرا به تعبیری بازار را “ساختهاید”. صرافی مانند یک فروشگاه مواد غذایی است که برای قرار دادن کالاها در قفسهها از افراد هزینه دریافت میکند و شما شخصی هستید که موجودی خود را اضافه میکنید.
معمولاً بازرگانان و موسسات بزرگ (مانند آنهایی که در تجارت با فرکانس بالا تخصص دارند) نقش بازارساز را بر عهده میگیرند. متناوباً، معامله گران کوچک میتوانند به سادگی با قرار دادن برخی از سفارشهای خاص که بلافاصله اجرا نمیشوند، سازنده شوند.
گیرنده بازار
اگر قیاس فروشگاه را ادامه دهیم، مطمئناً شما موجودی خود را در قفسهها قرار میدهید تا کسی بیاید و آن را خریداری کند. به این شخص گیرنده بازار گفته میشود. به جای اینکه کالا را از قفسه فروشگاه بردارند، آنها نقدینگی شما را میخرند.
به این فکر کنید: با قرار دادن پیشنهاد در دفتر سفارشات، نقدینگی صرافی را افزایش میدهید زیرا خرید و فروش را برای کاربران آسانتر میکنید. از طرف دیگر، یک گیرنده بازار بخشی از این نقدینگی را حذف میکند. با سفارش بازار – دستورالعمل خرید یا فروش با قیمت فعلی بازار. وقتی این کار را انجام میدهند، بلافاصله سفارشات موجود در دفتر سفارش پر میشوند.
اگر قبلاً در بایننس یا صرافی ارز دیجیتال دیگری سفارش بازار دادهاید، بدانید به عنوان یک گیرنده بازار عمل کردهاید. اما توجه داشته باشید که شما همچنین میتوانید با استفاده از سفارشات محدود نیز یک گیرنده بازار باشید. مسئله این است: شما هر وقت سفارش شخص دیگری را پر کنید یک گیرنده بازار هستید.
کارمزدهای بازارساز
بسیاری از صرافیها با گرفتن هزینههای معاملاتی برای کاربران منطبق، بخش قابل توجهی از درآمد خود را تولید میکنند. این بدان معنی است که هر زمان سفارشی را ایجاد میکنید و آن را اجرا میکنید، مبلغ کمیرا به عنوان هزینه پرداخت میکنید. اما این مبلغ از یک صرافی به صرافی دیگر متفاوت است. البته بسته به اندازه و نقش معاملاتی شما نیز ممکن است متفاوت باشد.
معمولاً نوعی تخفیف به بازارسازها ارائه میشود، زیرا نقدینگی را به صرافی اضافه میکنند. معامله گران احتمالی فکر میکنند وای، به این سیستم عامل و نقدینگی زیاد آن نگاه کنید، من باید اینجا معامله کنم. به هر حال، چنین مکانی نسبت به مکان با نقدینگی کمتر جذابتر خواهد بود، زیرا معاملات با سهولت بیشتری انجام میشوند. در بسیاری از موارد، گرندگان بازار هزینههای بالاتری نسبت به بازارسازها پرداخت میکنند، زیرا مانند بازارسازها نقدینگی بازار را تأمین نمیکنند.
همانطور که گفته شد، ساختار هزینه سازنده گیرنده به بستر بستگی دارد. به عنوان مثال، شما میتوانید تفاوت در قیمت گذاری سازنده برای بایننس را در صفحه Fee Schedule آن مشاهده کنید.
صحبت پایانی
به طور خلاصه، بازارسازها تاجرانی هستند که سفارشات را ایجاد میکنند. پس از آن منتظر پر شدن آنها میمانند. در حالی که گیرندگان بازار کسانی هستند که سفارشات شخص دیگری را پر میکنند. نکته اصلی در اینجا این است که بازارسازها تأمین کننده نقدینگی هستند.
برای صرافیهایی که از مدل بازارساز و گیرنده بازار استفاده میکنند، بازارسازها برای جذابیت پلت فرم به عنوان مکان معامله بسیار حیاتی هستند. به طور کلی، بازارسازها پاداش خود را در ازای تأمین نقدینگی با کارمزد پایینتر از صرافی میکنند. در مقابل، گیرندگان بازار با استفاده از این نقدینگی برای خرید یا فروش آسان داراییها استفاده میکنند. اما آنها غالباً هزینه بیشتری را برای این کار پرداخت میکنند.